tisdag 15 april 2014

Att förvalta gåvan Nannylund - ett ansvar för FBF


Jag fick en portugisisk tupp vid ett besök i Lissabon, på villkor att jag inte gav bort den till någon. Det har jag naturligtvis inte vågat göra. När jag gav bort halva mammas barndomshem till min dotter var det med förbehållet att det skulle vara hennes ”enskilda egendom”.  Är detta förbehåll från givaren ensidigt, till intet förpliktigande för mottagaren? Nej, gåvomottagaren väljer att ta emot gåvan och därmed blir det ett ömsesidigt ställningstagande.
Eva Maria Törneboms Nannylund i Örlinge, Möklinta utanför Sala.
 
Eva Maria Törnebom gav sitt livsverk till Fredrika Bremer Förbundet. Troligtvis litade hon på att gåvomottagaren skulle tillgodose hennes vilja; att bereda rekreation för ensamstående bildade kvinnor. Mån om Eva Maria Törneboms vilja var förbundsstyrelsen i Fredrika Bremer För­bundet 1988, när en stor del av kapitalet användes till en byggnad på ofri grund på Apelrydsskolan, en annan donation. Både Monica Påhlsson och Gerd Forssell tillgodosåg Eva Maria Törneboms vilja. De såg till att bygg­naden skulle användas till ensamstående, bildade kvinnors rekrea­tion när inte det pågick skolverksamhet samt att hyresintäkterna från Apelrydsskolan skulle gå till Eva Maria Törneboms fond för termins­tiderna. Riktiga hederskvinnor kallar jag dem därför!

 
Skyldig till att Eva Maria Törneboms vilja inte ser ut att ha blivit respekterad fullt ut finns att söka, troligen efter 2007. Som att lägga ett puzzel, eftersom förbundsstyrelsen inte vill tydligt besvara ett brev från mig. Detektivarbetet har bara påbörjats!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar